torstai 18. marraskuuta 2010

Britannian ihmemaa

Huomasinpa tuossa eilen illalla kalenteria selaillessani, että huomenna tulee kolmas kuukausi uukoossa täyteen. Luulen olevani sen verran tuttavallinen tämän maan kanssa, että voisin kertoa teille muutamista briteille ihan normaaleista asioista, jotka ovat saaneet minut enemmän tai vähemmän hämilleni.

Kuten kaikki varmaan tietää, täällä on vasemmanpuoleinen liikenne. En oo ajanut täällä ollenkaan, sillä aluks mua ei haluttanut. Nyt kun haluttais, en kuitenkaan aja, sillä täällä ei vakuuteta autoa vaan kuski. En siis saa ajaa, ellen maksa jotain ihan sikahintaista vakuutusta itsestäni (plus mene muutamalle ajo-opetustunnille). Eipä mulla juuri tulis ajettuakaan autoa, sillä en tarvitse sitä arkisin mihinkään ja viikonloppuisin olen Beehamissa, missä bussi- ja junayhteydet pelaa mainiosti.

Toinen asia on koulutussysteemi. Saan aitiopaikalta seurata, miten neljävuotias lapsi menee aamulla yhdeksäksi kouluun ja pääsee sieltä kolmelta iltapäivällä. HALOO, 4-vuotiailla kuuden tunnin koulupäivät??? Suomessa 7-vuotiailla on korkeintaan neljän-viiden tunnin päiviä (korjatkaa jos oon väärässä!). Pikkuraukat on aika uupuneita niin pitkän päivän jälkeen. Ehkä se koulunkäynti on sisällöltään lähinnä kehittäviä leikkejä ynnä muuta, kotiläksytkin on lähinnä leikkiä, mutta kuitenkin... Minä en kannata tätä. Onneksi Suomessa lapset saavat olla lapsia!

Viime viikolla etsittiin mun Suomesta vierailemaan tulleen host grannyn kanssa pistokkeita kylppäreistä, että gran sais kuivata ja laittaa hiuksensa, mutta ei löydetty. Kun kysyin host fatherilta tästä ja ehdotin, että jos vaikka remontin yhteydessä laittaisivat muutamat pistokkeet, mun ehdotukseni hylättiin: UK:ssa on nimittäin laitonta asentaa pistokkeita kylppäreihin! Mitä kettua taas??

Ja ne pistokkeet. joita täällä on, ovat kolmepäisiä. Onneks on adapteri poikineen tässä perheessä...




Ensimmäisellä viikolla pääsin käymään host motherin kanssa supermarketissa ruokaostoksilla nähdäkseni kauppojen perusvalikoimaa. Muistan, miten huokailin ihastuksesta nähdessäni jaalan Activia-valikoiman: viikunaa, kirsikkaa, kiiviä... Sen jälkeen en oo käyny kuin pari kertaa ruokakaupassa, sillä meidän perheessä ruuat tilataan netistä ja ne kuljetetaan kotiovelle pientä maksua vastaan. Kätevää, eikö? Kuulin Fannilta, että Oulussa on otettu tämmöinen mahdollisuus käyttöön jossain Siwassa, mahtaakohan se toimia? Ainakaan Kemissä ei toimis, etäisyydet on niin pitkiä, et kuljetusmaksut ois ihan järjettömiä. Mutta täällä ihmiset asuu niin ahtaasti, että välimatkat ei oo mitään.

Mua ihmetyttää myös tää netti. Meidän perheen nettisoppari on nimittäin semmonen, et netinkäyttöä rajoittaa upload- ja download-maksimit. Kun on tarpeeks kuunnellut musiikkia, katsonut videoita ja ladannut kuvia Facebookiin ynnä muuta mukavaa, netti menee poikki ja latauskiintiötä voi tällöin ostaa lisää. Minä, Internetin massiivikäyttäjä, en pidä tästä järjestelmästä. Host momin mukaa tämmönen on täällä ihan perussettiä, mutta aupparikavereiden kotona tätä ei ole. Hmmm....

On täällä hyviäkin juttuja. Yhtenä mainittakoon kuumavesipullot. Tässä mun kuumis, we're best buddies!


Huomena on muuten perijantaiiiiiiiiii, en onneks oo kerenny kauheesti oottaa. Luvassa muun muassa Frankfurt Market saksalaisen kamun kans, eli tiiossa on gluvinea ja makkaraa. Ei tätä maailmaa voi paremmin kokea ku syömällä ja olemalla ihmisten kanssa, sitä olen mieltä! Tanssimisesta puhumattakaan...

Come let's pray for the weekend, babe nananaaaaaa naa naaaa naa naa nana naaa!


6 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Onneks mää en tiedä enempää tosta kotiinkuljetussysteemistä. Tilailisin vaan kaikkea kivan ja hyvän näköstä/kuulosta ja olisin köyhä >: Nykyään kun pitää miettiä, että mitä kaikkea sitä viitsii ostaa, että saa yksi rahdattua kaiken kotiin asti...

riina

Sanna kirjoitti...

Riina: Mun host mom itseasiassa sanoo tekevänsä vähemmän heräteostoksia ruokatilauksia tehdessä, sillä se tekee eka ostoslistan koko viikon ruuista ja sitten vaan klikkailee ne, mitä listassa on. Ei tuu käveltyä sen surullisenkuuluisan karkkihyllyn ohi, vaan sen voi ignorata täysin, kunhan ei vaan klikkaa! ;D

Milla kirjoitti...

Joo siis Ouluun (ja muihin isoihin kaupunkeihi) on tullu toi gastronautti vai mikä lie palvelu, josta saa kauppaostoksen lisäks tilattua kotia ruokaa. Onneks en asu Oulussa, sieltä saa nimittäin amarillon ruokalistalta ja heseltä ja... sushia.. Kuolaan :D

Sanna kirjoitti...

Milla: OHO OHO sushia kotiinkuljetettuna.... not bad!

NELLI kirjoitti...

siis mun ilmeet tätä lukiessa oli varmaan aika priceless, oon ihan hämillään näistä enkä voi ymmärtää :D koita pärjäillä siellä ihmemaassa !

ps. ihana the arkin biisi <3 jotenki nostalgista

Sanna kirjoitti...

NELLI: hahaa, oisit nähny mun naaman kun kuulin tosta töpselilaista. ei mahdu mun päähän, ei alkuunkaan... :D

ja joo, the ark on <3 mulla on soinu tää biisi päässä maanantaista saakka. Live for the weekends! ;o