maanantai 20. elokuuta 2012

Pahki

Jo pitkään oon halunnut avautua ihan toden teolla minua ärsyttäneestä asiasta.

Se on ihmiset. Liikenteessä. Tarkemmin sanottuna kevyen väylän tienkäyttäjät saa mut ihan raivon partaalle.

Pyöräilin (huomaa imperfekti, olen nyt lomalla!) töihin normaalisti. Usein sää oli mukava, aurinko paistoi ja linnut lauloivat. Minä en niitä kuunnellut, minulla on mp3-soitin. Tahti on kova, töihin on ehdittävä ajoissa. Pitää vaihtaa hikinen t-paita ja vielä hikisemmät työhousut hikiselle iholle. On kiire.

Sitten siihen tulee sellainen. Jalankulkija.

Se kävelee keskellä tietä. Päässäni kilahtaa kuin härällä punaisen vaatteen nähdessään. Sieraimistanikin tulee sellaista höyryä kuin härällä. Pudistan päätäni, rinkutan pyöränkelloani ja kurvaan ohi. Pudistan päätäni edelleen, jotta jalankulkija näkee pahennukseni. Perkele hidasti mun matkaani!

Entäs sitten, kun kävelijöitä on kaksi tai useampi? Entä jos ne on pyöräilijöitä? Ärsyyntymiseni nousee korkeampaan potenssiin, pyöränkelloni huutaa armoa ja muut kulkijat pelästyvät puolikuoliaaksi. Heidän reaktionsa on hajaantuminen. HAJAANTUMINEN TIEN MOLEMMIN PUOLIN, jolloin ainakin Oulussa on toisinaan vaikeaa päästä läpi kapeiden teiden vuoksi. Saatanan saatana sentään!!

Kaikkein pahinta on keskustassa pyöräileminen päiväsaikaan. Ei jumalauta, siellä ei ole liikennesääntöjä enää lainkaan, vaanvallalla ovat villin lännen lait: ihmiset menevät sikin sokin sinne tänne ilman logiikaa. Pyöräileppä siinä ilman pahki ajamisia.

Onneksi minä osaan liikennesäännöt ja taidan liikenne-etiketin. Etenkin viikonloppu- tai keskiviikkoriennoissa pyörällä väistely tulee ikään kuin luonnostaan. Kävellä osaan. Suoraan ja mutkitellen. Taakse ei kannata katsoa, koska edessä tapahtuu kaikki. Joskus katson puunlatvoja niin, että väistän automaattisesti ojaan. Pyörällä.

Totuushan on, että tielläni olevat liikenteen kanssakäyttäjät vituttaa mua suuresti. Ärsyynnyn juurikin kuvailemallani tavalla, etenkin jos on kiire tai paha päivä. Olen kuitenkin varsinkin jalan kulkiessani aivan samanlainen taivastelija kuin kaikki ne, jotka haluaisin pois teiltä. Sitä se teettää, kun on tottunhyt tyhjiin pyöräteihin landella.

P.S. Turusa!

3 kommenttia:

NELLI kirjoitti...

Aaaaah, Sanna tää kuulostaa niiiiin tutulta !!! Ja ajattele, mulla ei ole edes kelloa mitä rimpautella niille raivostuttaville matelijoille. Parhaita on ne jotka vilkaisee taakseen, katsoon jopa silmiin, eikä silti tee elettäkään väistääkseen. Tai nää nykyajan nuoret, ei helvetti !!! Mulla aivan verenpainetautia täällä pukkaa ko ajattelenki :D
Mieti myös niitä Ikeassa kärryjen kanssa vieretysten löntystäviä jåådejåå -tyyppejä..... Mulla mennee hermo !

Sanna kirjoitti...

hyvä etten oo ainut, jolla katkeaa kohta verisuoni tämän takia :D

Anonyymi kirjoitti...

i feel your pain and anger :> samaa itelleki sattuu nyt ku harjottelussa oon. hirvee hoppu + toiset joilla vähemmän hoppu = ei hyvä yhistelmä.

jotku ei taho väistää ees vaikka soittas kelloaki.. mrhh :D